De consument koopt zowel online als in de winkel haar spullen. Recent onderzoek van PWC toont aan dat er door de consument geen onderscheid in kanalen meer gemaakt wordt. Dit maakt het voor u als retailer essentieel om een goede integratie tussen online en offline diensten te hebben om uw klanten te kunnen bedienen.
Een opvallende conclusie uit datzelfde rapport is de noodzaak om als retailer online succesvol aanwezig te kunnen zijn. De meeste consumenten winkelen namelijk met een verrassend klein aantal detailhandelaren over meerdere kanalen. Slechts een zeer beperkt aantal consumenten shopt per aankoop bij meer dan 5 retailers (via verschillende kanalen). U als retailer moet zich dus wel bevinden in deze kleine groep van favoriete retailers. In zekere zin is het dus een alles-of-niets-propositie. Er is dus geen ruimte om het niet goed te doen!
Maar hoe doet u het dan goed?
- Zorg dat de basis goed is! Het opstarten en onderhouden van een webshop vraagt binnen uw organisatie extra aandacht rondom prijsbeleid, artikelinformatie, productfoto’s, voorraden, uitlezen van de orders, administratie, SEO en meer. Houdt er rekening mee dat het zelf runnen van een webshop u wel 20 uur per week kan kosten. Dit kan een reden zijn te werken met een professionele partij.
- Stroomlijn de webshop in uw organisatie, en koppel de webshop met uw kassa systeem, boekhouding, ERP-pakket én marketing tools (NarrowCasting en nieuwsbrieven). U kunt dan centraal én eenvoudig uw online verkoopkanaal aansturen als een ‘extra locatie’ binnen uw ‘fysieke organisatie’. Bovendien bespaart u zo tijd aan dubbele invoer en administratie.
- Wees creatief! Gebruik uw winkel om de klant ook online van dienst te kunnen zijn. Om u als Multi-channel favoriet bij uw klanten te positioneren kunt u bijvoorbeeld binnen uw fysieke winkel (d.m.v. een tablet) een ‘internethoek’ creëren. Hiermee introduceert u uw webshop bij uw klantenkring, geeft u in uw winkel toegang tot een uitgebreider (online) assortiment, kunt u net binnen uw winkel aangeschafte spullen thuisbezorgen, en voorkomt u tevens ‘out of stock’.
- Het kan ook andersom! Gebruik de fysieke winkel als plek waar consumenten hun online gekochte producten kunnen afhalen, adviseer en/of biedt extra service en (bij)producten aan over online aangekochte producten in uw winkel. Biedt uw online klant op deze manier het beste van 2 werelden!
- Bundel uw krachten met medestanders en con-collega’s. Denk bijvoorbeeld aan het exploiteren van een webshop waarbij u gezamenlijk uw productmerken aanbiedt, of als winkelstraat uw publiek aanspreekt. Zo deelt u de kosten en inspanningen van een webshop en maakt u het uw doelgroep makkelijk u (als groep) online te vinden.
- Vond je deze blog leuk, waardevol of interessant? Deel het dan even met je volgers!
Over de Auteur Robin van de Ven
Robin is ondernemer en consultant bij Softmaat. Softmaat levert (maatwerk) web-oplossingen voor diverse branches. Onze online producten zijn webshop, webkassa, instore marketing (informatiebeeldschermen) en nieuwsbrieven, met volledige communicatie van/naar boekhouding, ERP en kassasysteem. Voordelen voor u zijn centraal beheer van uw prijzen, artikelen, voorraad, aanbiedingen en kortingen zonder dubbele handelingen en eenduidige rapportages. – De webshop als extra verkoopkanaal geïntegreerd met de kassa omgeving in uw winkel – De compleet geautomatiseerde webshop voor uw gemak – De B2B webshop als service tool voor uw partners/dealers – De Webkassa op uw eigen tablet of PC; eenvoudig, uitgebreide mogelijkheden en ‘real time’ rapportages.